PURA VIDA - Reisverslag uit Drake Bay, Costa Rica van SIEN EN JOHN UIJENS VD NOBELEN - WaarBenJij.nu PURA VIDA - Reisverslag uit Drake Bay, Costa Rica van SIEN EN JOHN UIJENS VD NOBELEN - WaarBenJij.nu

Door: Sien

Blijf op de hoogte en volg SIEN EN JOHN

16 Augustus 2016 | Costa Rica, Drake Bay

ZA 13 aug: buenos dias lieve mensen
Ja ja om 5 uur wakker, john gaat een rondje roken en kijken of de krokodillen in de rivier al wakker zijn. Het is me toch wat zo op de vroege morgen, is weer eens iets anders dan met onze Jules de hei opgaan. 7 uur ontbijtje en het is hier al een drukte van belang. De tours door de mangroven vertrekken hier maar wij gaan straks met de boot naar Drake Bay dus zullen hier dan wel iets van meekrijgen. Lekker rustig aan, de boot vertrekt pas om 11.30u. Wel raar hoor gisteravond was hier alles uitgestorven en nu weer volop roering. De boottocht duurt ruim een uur en varen over een hele brede rivier en langs de mangrovebossen.De mensen hier gaan met zo'n boot boodschappen doen in Sierpe of een andere stad en dit wordt allemaal met de boot verplaatst dus magnetrons en levensmiddelen, alles mee de boot op.Onderweg een mevr met al haar boodschappen waaronder een gasfles uit laten stappen, woont hier helemaal afgelegen, geen wegen hiernaartoe, moet ook een stuk door zee waden met heel haar handel voordat ze op het strand is. ( dan is appie om de hoek toch een stuk makkelijker). Maar haar kinderen en honden komen haar begroeten, apart. Het laatste stuk varen we over de Oceaan en het water is gewoon turquaise blauw/groen, een echt tropisch plaatje WoW. Art staat op ons te wachten op het strand en ik ben elegant uitgestapt deze keer. Een metertje of 75 omhoog lopen en dan zijn we bij ons huis (Binya house) voor de komende 5 dagen. Nou nou ik zei het al THE best for last, geen straf hierzo, uitzicht over de Grote Oceaan, flink huis, eigen tuintje met overkapte waranda, oceaanbries en tal van vogels. Smiddags gaat Art ons de omgeving tonen, restaurants, winkels ed. Lekker gegeten en terug naar ons house with THE Ocean view. WoW. Wat kleding door sopje slaan, aan de waslijn en de oceaanbries doet de rest. Nu genieten met een koud pintje van het uitzicht en de kwetterie rondom. Wat lezen, doezelen want het geluid van de golven maakt slaperig. Art regelt een Tour met gids door Corcovado NP voor morgen voor ons
Zo 14 aug: het heeft vannacht flink geonweerd en erg hard geregend maar nu weer stralend weer. 5.20u opstaan want om 6.30u vertrek met de boot naar Cocovado NP. Onderweg nog 4 mensen ophalen, Amerikanen oma 73 jaar maar in topconditie, dochter 56 met 2 zonen een van 10 en 17 jaar. Terwijl wij op hen wachten in de boot zien we al, brulapen,kleine krokodil,grote ara's, ja en die echte grote toekan WoW, gieren en valken. Ook stapt hier de gids in Manuel genaamd. Op weg naar Corcovado, midden in een wat grotere baai wordt de boot stilgelegd en wat denk je op nog geen 10m afstand moeder walvis met haar baby van een metertje of 4. Gaaf gaaf de dag kan eigenlijk al niet meer stuk. Zij blijft hier in de baai om haar jong te beschermen tegen de mannetjes, want die willen paren en dan zullen ze het jong doden. We stappen uit op het strand bij SAN Pedrillo Station, hier zitten een paar rangers, 20 dagen op en dan 10 dagen vrij. Hier komen alle mensen bijeen die een Tour maken door het park en per dag worden er maar een beperkt aantal toegelaten. Vandaag horen wij bij de gelukkigen. Na wat gedoe met riviertje oversteken, andere schoenen aan gaan we op pad door het regenwoud.Wow WoW dit overtreft alles. Het begint al met een grote tijgerheron (watervogel) pelikanen, eenden. Veel apen en vogels gespot in kleuren die wij alleen maar kennen van de kleurpotloden. Alle kleuren van de regenboog and more. White nosed coati en andere neusbeertjes, leguanen, basilisken en hele grote morpho's dit zijn supervlinders en die hebben een prachtige metaalblauwe kleur, moeilijk om ze fladderend op de foto te krijgen en als ze gaan zitten klappen ze de vleugels dicht en zijn ze bruin. Ook andere vlinders in de mooiste kleuren en een soort van everzwijn. Hier zo'n 3 uur gelopen en weer een supergids Manuel.Terug naar het station, maar eerst weer door de rivier waarvan het water nu tot kruishoogte komt. Watermeloen smullen en dan gaan ze naar de waterval min 1 ik blijf hier pffff weer omhoog dat ga ik niet trekken met deze hitte, omaatje wel knap hoor. Na een dik uur zijn ze terug en Manuel gaat de tafel dekken voor de lunch, nou een superlunch, verse ananas,sla, tomaat en uien, koude kipsalade en koude pastasalade, broodje met kaas,ham het smaakte voortreffelijk. Terwijl Manuel de tafel aan het dekken is verschijnt er een grote krokodil in de oceaan. Hij komt op het strand af en wat denk je hij is op jacht geweest en heeft een hele grote vis in zijn bek ( waar menig visser jaloers op zou zijn). Hij komt helemaal het strand op en eet de vis op zijn gemakkie op. Heel de lunch blijft hij zo'n beetje vooraan bij het strand jagen dus voor ons geen zwempartijtje in de oceaan. Na de lunch ruimen we samen op en weer de boot in. Weer een stop in dezelfde baai als vanmorgen, motor uit en ja daar verschijnen ze weer moeder met baby walvis. Op nog geen 5m afstand van de boot zijn ze een beetje aan het spelen, zo speciaal we zijn er stil van. KIPPENVELMOMENT. Als je zo dichtbij bent zie je pas echt hoe groot ze zijn. Om half 4 stappen we van de boot en hebben we er een 9 uurs werkdag opzitten maar wat een prachtige dag was dit.
It's just a perfect day
I'm glad I spent him with you
Oh such a perfect day..........
Ma 15 aug: Vandaag eens geen plannen, we zien wel wat er op ons pad komt. Toch om 6 uur wakker en eerst wat boodschappen halen en ontbijten op de waranda. Geruis van de oceaan, ara's, kolibries in allerlei kleuren en vogeltjes vliegen af en aan een lust voor het oog en oren. Een bewolkte dag vandaag maar is niet erg eventjes wat minder heet, ja moet toch wat te zeuren hebben. Art en André gaan vissen vanaf het strand en John gaat met hen mee. Ik blijf lekker in de hangmat wat lezen, doezelen. Na een uurtje zijn ze terug en niks gevangen dus toch naar restaurant vandaag. Een stuk of 6 ara's zitten in de boom voor ons terras en dat is me toch een kakofonie, zo wat maken die een herrie en wat hebben ze mooie kleuren, felrode kop, en verder rood,geel en blauw peachtig. De gieren zitten ook in die boom, rustig op een afstandje en af en toe blazen ze wat. Zo rond een uur of 13.00u gaat het regenen en lopen we naar boven om wat te eten. Op aanraden van Art gaan we bij Kurt eten, een visrestaurant, catch of the day en vandaag is dat merlijn (marlin). John gaat Art halen want alleen een portie voor 2 personen te bestellen en ik ben niet zo'n visliefhebber. En hij krijgt me daar toch een bord voorgeschoteld, met vers gegrilde groenten , gekruide aardappelpuree en een moot vis waar je U tegen zegt. Ik pits wat mee maar na een tijdje hebben ze hem toch zitten die vis. Enne vis moet zwemmen dus vers fruitsap met flinke scheut rum en de nodige biertjes maken het etentje compleet. Een prachtplek hier Kurt heeft diverse voederplekken met fruit voor de vogels en leguanen gemaakt en is een lust voor het oog WoW. Wij staan nog steeds te kijken van die prachtige kleuren is wel wat anders dan die bruine mussen en zwarte kraaien bij ons. We gaan naar huis, na in de supermarkt bier te hebben gekocht. Net voor ons huis is een ongeluk gebeurd, 2 motors gebotst en 1 man ligt gewond op de grond, geen dokter hierzo alleen 2 politieagenten en heel veel plaatselijke bevolking en toeristen. Vanavond heerlijk doorgezakt op de waranda met Art, biertjes, muziek en heerlijk zeverlappen. Dit was weer een dag om te koesteren. PURA VIDA
Di 16 aug: uitgeslapen vandaag 6.30uur- oorzaak drank- oh what a life, deur open en de Oceaan zien en horen. Ontbijten en relaxen en zien wat deze dag weer brengt. Appje van onze Les en Eline dat ze weer thuis zijn van hun vakantie NY en dat het geweldig was fijn om te horen en morgen vertrekken Stef en Rosalie voor 3 weken naar Sardinië, hopelijk gaan ze net zo genieten als wij. Zo dit was het weer voor even nog een paar dagen en dan zit ons avontuur er alweer op maar tot dan genieten we er nog van. Tot de volgende en laatste keer maar weer grtjs van ons xxx

• 16 Augustus 2016 - 19:54

Corine :

Groetjes terug vanuit n zonnig gool x

• 16 Augustus 2016 - 19:57

Karin Verhoeven:

WoW, wat 'n prachtig verslag weer. Die walvissen zijn niet meer te overtreffen! Of toch.......

• 16 Augustus 2016 - 22:44

Diana:

Halloa...

Zo klinkt weer goed. Wij hier al helemaal geen klagen. 2 dagen ja wel let op 2 dagen goed weer. De zon ja wel de zon aan de lucht en ja wel let op aan een blauwe lucht. UT mot nie gekkere worden. Hier geen krokodillen aan het water maar onze vogels fluiten erop los. We hebben hier unie baastaard putter kanarie en rijstvogel. Zo wat een oase. .....Ik naar de appie in de reeshof lekkere chocolade croissants gehaald....mmmm. Daarna ons buikje vol gegeten bij de Japanner en in de reeshof genoten van de muziek en de drank...die we wel mee genomen hebben.... Daar lopen retrievers en andere soorten honden..

Ik hoop zo dat ik ook een spannend verhaal voor jullie hebben.....

Groetjes Diana xxx

• 17 Augustus 2016 - 00:08

SIEN EN JOHN UIJENS VD NOBELEN:

Klinkt heel bekend meske leuk, wij werden net door de buurman geroepen, come and see the whales en jawel hoor ver aan de horizon zie je ze springen, wel met de verrekijker maar toch. En bedankt voor je spannend verhaal, nog even en dan is voor ons ook alles weer gewoon...alles op zijn tijd thanks xxx